Vindelälvsdraget 2010



Dag 1.

Vi åke upp till Ammarnäs i strålande solsken på onsdag men på torsdag hann vädret slå en helomvändning och första dagen under vindelälvsdraget var det motvind och snöstorm. Jag och Nike tog första halvan av startsträckan från Ammarnäs.  Roland körde med Diva och Swix sträckan mellan Jeribäcken - Grannäs. Eftersom jag tyckte det kändes lugnast att köra starten med endast en hund så fick Anne-Marie låna Rio att köra i par med Stjärna.

 








Marcus och Nila tog andra delen av startsträckan.

7
Nikes syster Doris


Doris och Naira


Marcus och Nila


Camilla och Jonathan med Kula


Alla hundar fick var sitt täcke


Dag 2

Roland körde startsträckan från Sorsele med pointerteamet och de kämpade hela 18 km i snömodden som hade fallit under natten. Jag körde en superfin sträck på 13,5 km. Hmm,, kommer inte ihåg mellan vars... det var iaf blandad skogs och älvskörning och i skogen var spåret betydligt hårdare. Jag körde både Nike och Rio på den här sträckan och hundarna orkade sig igenom hela sträckan bra utan att bli speciellt trötta.



A-M med Lotus och Stjärna


Lars och Leo


Lotus och Stjärna


Nila


hmm... ser ut som Nike bytt lag?


Fina små pointrar


Swix och Diva in för växling


Dag 3

Körde ännu en start, men med både Nike och Rio denna gång. Ngt taggade hundar (gaalna!) och trodde de inte skulle ha nån energi kvar till att springa. Men de hade de! Iaf första ca. 8 km av 15,5. De drog iväg med en jäkla fart och Rio gjorde nog slut på lite väl mkt krafter i början. De kämpade iaf på så bra de kunde men efter 14,5 km så tyckte Rio att han var i mål och la sig i snön. Fick släpa honom upp ur snön och så sprang han den sista km in i mål. För att få ihop folk till alla sträckor dubblerade jag och körde även en fem kilometer på en delad sträcka. Det märktes inte speciellt mkt att hundarna var trötta och gick bra hela vägen, det var värre för mig... hmm
Roland körde en av Vindelälvsdragets tuffaste sträckor på 18 km med både moddig älvskörning och tunga stigningar med småpointrarna. De var himla duktiga som orkade gå hela vägen!


Peter och Alii kör för sendraget





Swix syster Kalla


Kalla och Anna



Dag 4

Sista dagen körde Roland andra sträckan med pointrarna. Själv fick jag och Nike ta en härlig 5 kilometerssträcka.

Det har verkligen varit superhärligt vindelälvsdrag! Längtar redan tills nästa år.
Stort tack till Tapio som lånat ut Rio och stort tack till Åsa och Johan för att vi fick låna eran fina pointer Diva!!!
Under länkar finns deras blogg Pointerliv som ni kan kika in på!


Kommentarer
Postat av: Christina

Hellu! Härliga bilder från draget... Min luftfärd skulle jag gärna få skickad om det är ok, och även om ni har fler bilder på snyggsettern ;) Så kul med draget förresten! Det är första gången jag varit o tittat och - ME LIKE!!! Ladda för helgens övningar nu Roland! Själv är jag bara stressad, men det ska nog lösa sig. Sköt om er o hundarna! ses o kram

2010-03-23 @ 22:55:59
Postat av: Anonym

Så många fina hundar det är med på korten.

Tänk att jag vågade åka med Diva och helt klart är hon en raket i skidspåret. Men hon är er nästa år;)

Kramar från Åsa och Johan

2010-03-23 @ 23:33:17
Postat av: Roland

Christina

Jag och Swix är grymt laddade. han har lovat mig att han ska bli STÅENDEFÅGELHUND i helgen. Hoppas han inte luras;) Jag tar med mig datorn till Hemavan om du har ett usb-minne så kan du få bilderna då.



Åsa

Härligt att du åkt med Diva:) såg att hon tog fågel från marken hemma hos er oxå :) super kul

Vi får försöka hinna med någon gemensam skidtur innan snön försvinner. Så att du får prova åka med Swix och Diva ihop :)

2010-03-25 @ 11:21:17
URL: http://naiken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0